הסבר על תנאי החוזה להקלטה

לפני שתתחייב לקו המקווקו, יש לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים כשמדובר בחתימת חוזה הקלטה.

חוזה הקלטות עשוי להיראות כמו הגביע הקדוש, אך תווי תקליטים אינם ענייני צדקה והחוזים שלהם לא נקבעים תוך התחשבות באינטרסים שלכם. המדריך שלנו לתנאי חוזה, שנכתב על ידי עורך דין לבידור, מסביר מה כל המשמעות ומה המשמעויות על האמן.

כתבת והקלטת את ההדגמה שלך, שיחקת כמה הופעות נהדרות, ועכשיו אתה יכול להתפאר בהמון חברים של MySpace, מווטפורד ועד וויצ'יטה וחוזר חלילה. חבר'ה של A&R נופלים על עצמם להגיע אליכם ועכשיו עומדת על השולחן עסקת תקליטים גדולה. מה אתה עושה? סִימָן?

אם זו הדילמה המזל בה אתה נמצא, החזק אש. לפני שתעשה משהו, תצטרך לדעת מה עומד לתפוס. אם אתה רוצה תהילה ועושר וכל מה שנלווה לזה, ללא כאב ההתפכחות והטרדות המשפטיות אחר כך, תצטרך קודם לעשות שיעורי בית.

הבנת הז'רגון

בגלל מורכבותם המשפטית, קשה מאוד לפענח הקלטת חוזים. הם מגיעים בצורות ובגדלים שונים, ולעתים קרובות ישתנו בהתאם לתווית ולמעמד האמן המעורב. למרות זאת, רבים מהתנאים המסחריים שלהם דומים. הם בהחלט דורשים בדיקה מעמיקה יותר במאמר בהיקף זה.

  • מטרה
    חוזי הקלטה הם הסכמים מחייבים מבחינה משפטית, המאפשרים לחברות תקליטים לנצל את הופעת האמן בהקלטת סאונד בתמורה לתשלומי תמלוגים.
    ניצול מושג באמצעות מכירות פיזיות, כמו CD, ויניל וקסטה; ההופעה הציבורית ושידור העבודות; ומכירת מוצרים דיגיטליים כגון הורדות ורינגטונים ניידים. החוזה יגדיר רשומה שתכלול גם מכשירים אורקוליים. אז 'Dualdisc', DVD וטכנולוגיות חדשות אחרות יתפסו על ידי הגדרה זו.
  • בלעדיות
    בדרך כלל חוזה ההקלטה ידרוש מהאמן לחתום על התווית באופן בלעדי. המשמעות היא שהם לא יכולים להקליט לייבל אחר ללא אישור, והם גם לא יכולים לעזוב את החוזה אם הם לא מרוצים. עם זאת, התווית נותרה חופשית לחתום ולקדם אמנים רבים ככל שתרצה. חברות תקליטים משקיעות סכומי כסף עצומים בהפרת מעשה וטוענות כי הן זקוקות לרמת שליטה זו על מנת לשפר את הסיכויים להרוויח או, כפי שקורה לעתים קרובות יותר, לצמצם את הפסדיהם. מדי פעם האמן מקבל אחד על התווית. מריה קארי תיארה את סיום העסקה ארוכת הטווח שלה עם EMI בשנת 2002, כ"ההחלטה הנכונה עבורי ". אולם, זה אולי היה קשור ל- EMI בסך 19 מיליון ליש"ט שהיה צריך לשלם לה כדי לסיים את הקשר!

אם אמן רוצה להופיע אורח ברשומה של אמן אחר, הם יצטרכו הוראת 'איש צד' כדי לכסות זאת. כריס מרטין, מתהילת קולדפליי, הופיע לאחרונה במסלול "כל הדברים הטובים" של נלי פורטדו, אם כי עם קולו התובעני מעט מעורפל בתמהיל. כמו כן, תקליטנים ומפיקים יחתמו על עסקאות תחת כינוי מסוים, ויתירו להם חופש להתקשר עם תוויות אחרות תחת שם בדוי אחר. דייב לי, AKA ג'ואי כושי, רייבן מייז וג'קטה, הוא דוגמה לכך.

  • טריטוריה
    תוויות עיקריות יחתמו בדרך כלל את האמן על עסקה עולמית. לחברות כמו יוניברסל וסוני / BMG יש משרדים בכל שווקי המפתח, יחד עם רשת ההפצה העצומה המסוגלת לספק את ההיצע האחרון שלהם לסופרמרקט הקרוב אליכם. פחות סיכויים לעסקאות מפוצלות עם חברות תקליטים גדולות, אך עצמאיים עשויים להיות מוכנים יותר להסכים להסדר כזה.
  • טווח
    זה מתייחס למשך החוזה. זה מחושב בהתייחס לתקופה קבועה ראשונית של אולי 12 חודשים – כשתכין את האלבום הראשון שלך – ואחריה תקופות אופציות נוספות, לרוב גם של 12 חודשים, מה שמאפשר לחברת התקליטים להאריך את החוזה אם תרצה בכך. תהיה התחייבות מינימלית בכל תקופה שתדרוש ממך למסור רצועות מסוימות, בסטנדרט שניתן לשחרר, ואולי סכום כולל של חמישה או שישה אלבומים צפוי במסגרת העסקה.

נסה להימנע מנוסח לפיו מאסטרים חייבים להיות 'מקובלים מסחרית' – שופר ל'להיט רדיו '- מכיוון שדרישות המסירה והקבלה עשויות להשפיע באופן ממושך על משך הזמן שבו האמן קשור לעסקה. כאשר תווית מוכנה לקבל רק הקלטות מסחריות, בניגוד להקלטות משביעות רצון טכנית בלבד, ייתכן שהאמן יצטרך לעבד מחדש או להקליט מחדש חומר לפני שהתווית תספק סוף סוף את פוטנציאל התרשים של התקליט. תקופת האופציה בה אמור האלבום עשויה להיחרץ בכמה חודשים טובים לפני שהלייבל יקבל אותו ויתחייב לתאריך יציאה. יעברו עוד 3-6 חודשים עד שהתווית תוכל לקבוע את הצלחת האלבום, מה שבתורו יעכב את מימוש האפשרות הבאה, וכן הלאה. הגיוני לפיכך לנהל משא ומתן על הוראה 'עצירה ארוכה', כך שהמשך החוזה הכולל שלך לא יעלה על שש או שבע שנים לכל היותר.

  • הוענקו זכויות
    על פי חוזי ההקלטה הבלעדיים ביותר, האמן יקצה זכויות יוצרים על הקלטות הקול לחברת התקליטים. מטלה היא העברת בעלות לכל ימי זכויות היוצרים. במקרה של הקלטות קול זה יעבור 50 שנה מההופעה.

שני נושאים מדאיגים כאן במיוחד. ראשית, גם הקלטות שלא פורסמו נותרות נחלת התווית במשך כל הקריירה של האמן. ושנית, גם לאחר שהאמן ישלם את כל עלויות ההקלטה, התווית עדיין תהיה הבעלים של המאסטרים. זו הייתה אחת הסיבות לכך שמיק האקנאל החליט להיפרד מחברת וורנר מיוזיק בתחילת שנת 2000 בטענה שהעסקה שלו 'לא מוסרית'. וורנר הרוויח כ -192 מיליון ליש"ט מהקשר, ושמר על כל האדונים, ואילו מיק הרוויח 20 מיליון ליש"ט פעוטים! מאז השתלט האקנאל על גורלו, יחד עם חלק גדול יותר מהרווחים, והוציא מוסיקה בלייבל הממומן על ידי עצמו, simplered.com.

במקרים נדירים, אמן יבטיח ביטול סעיף זכויות יוצרים, הכל

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *